נוב 082010
 

 

מהו תא הטסה ?

תא הטסה  הוא כעין מלונה עשויה מפלסטיק  קשיח. אך בשונה ממלונה יש בתא ההטסה חלונות מסורגים משלושה כיוונים ודלת מסורגת בחזית. ניתן להוציא את הדלת ואת כל החלק העליון(ה"גג").

תא הטסה

 

הכלב ותא ההטסה ?

בהרגלה ושימוש נכונים, יתיחס הכלב לתא כאל מאורותו. אם נזכור שכלבים בטבעם הם חיות מאורה, הרי תא ההטסה יהווה לכלב מקום מוגן ובטוח לנוח בו.  בהיעדר תא הטסה, כלבים בדרך כלל מוצאים מקום מוגן כזה בפינה מתוחמת (מתחת לשולחן, בפינה, מתחת למיטה וכו'). לכן בעצם, תא ההטסה עונה לצורך בסיסי של הכלב לפינה שקטה ובטוחה. מכאן שתא ההטסה יהפוך למקום מועדף ע:י הכלב למנוחה ורביצה.

האדם  ותא ההטסה ?

במבט ראשון, ישנם אנשים אשר יראו בתא ההטסה כלוב ובית סוהר ומתוך כוונות טובות יתנגדו לשימוש בו, בתחושה  כי זו התעללות ופגיעה בחופש הכלב. אך אם ניזכור כי עבור הכלב תא ההטסה יכול להוות כעין מאורה, הרי כלבים להם מוצג תא ההטסה כראוי, אוהבים להיות בו וניכנסים אליו מרצונם החופשי. בנוסף, תא ההטסה מונע את המצבים בהם הכלב מתנהג באופן לא רצוי לבעליו  (כגון הרס חפצים כשאנו לא בבית, צרכים, יאכל משהו שאסור לו, יתנפל על אורחים וכו') מה שברוב המקרים גורר תגובה נירגזת ואפילו לא שקולה. תסריט נפוץ זה פוגע ביחסים בין הכלב לבעליו מבלי שהכלב לומד התנהגות רצויה. במילים אחרות, תא ההטסה מונע מראש  מהכלב לעשות דברים שבגינם הוא נענש בין אם בעליו בבית, ישן או מחוץ לבית.

למרות שמלכתחילה נועד התא לצורך עזרה בחינוך הכלב וניתן היה לוותר עליו ברגע שהכלב למד כללי התנהגות רצויים,  בעלי כלבים רבים בוחרים להשאיר את התא (ללא הדלת) גם לאחר שהכלב מתנהג למופת משום שהכלב אוהב לשהות בתא.

לאיזה צורך אפשר להשתמש בתא הטסה ?

בנוסף ליעודו המקורי (הטסה בטוחה של בעלי חיים), תא הטסה הוא כלי יעיל ומומלץ  לעזור לנו לעצב את התנהגותו של הכלב/גור בבית ולמנוע ממנו התנהגות לא רצויה בדרך הכי קלה ומתאימה לנפשו של הכלב.  השימוש הנכון בו עוזר במניעת ובטיפול בחלק בהבעיות המטרידות ביותר בעלי כלבים:

  • חינוך לניקיון ובעיות צרכים
  • כירסום והרס חפצים ורהיטים
  • תוקפנות, פחד או ניג'וס לאורחים
  • הסרת פחד מאורחים שמפחדים מכלבים
  • נבחנות וחרדת פרידה/נטישה

לאיזה צורך אסור להשתמש בתא הטסה ?

לעולם אין להשתמש בתא ההטסה כאמצעי ענישה/כליאה.  תא ההטסה חייב להוות לכלב מקום בטוח ונעים ואין לקשר אותו לחויות בלתי נעימות.  יש להתחשב בגיל הכלב ובצרכיו ולא להשאיר אותו סגור בתא מעבר ליכולת ההתאפקות שלו. הדבר נכון במיוחד לגבי גורים שיכולת ההתאפקות שלהם קצרה (ראו מאמר "חינוך גורים לניקיון"). עקרונית, אין זה רצוי  להשאיר כלב בתא יותר מ-8 שעות רצופות כשהוא סגור.

איך לבחור תא הטסה ?

על תא ההטסה להיות גדול מספיק בכדי שהכלב יוכל לשכב בנוחות, לשבת ולהסתובב סביב עצמו. מאידך, חשוב שהתא לא יהיה גדול מדי על מנת לתת לכלב הרגשת ביטחון ובכדי למנוע מצב בו הכלב יקצה בתא אזור לעשיית צרכים. לגבי גורים – בכדי להימנע מקניית תא בגודל אחר כל כמה חודשים, יש אפשרות לרכוש חוצצים שיקטינו את התא בהתאם לצורך. ראו טבלה להתאמת גודל התא לגזעים שונים. שימו לב שהטבלה באינצ'ים (אינץ – 2.54 ס"מ). מאמר יותר מפורט איך לבחור תא הטסה/כלוב מתאים (באנגלית) אפשר לקרוא פה

היכן למקם את התא ?

יש לזכור שהכלב הוא יצור חברתי וחשוב לו להיות בחברת שאר חברי הלהקה/משפחה. לכן המיקום האידיאלי הוא במקום בו בני המשפחה נמצאים רוב הזמן כלומר הסלון, פינת האוכל. יחד עם זאת, לא למקם את התא ליד דלת הכניסה (בשל כניסת זרים/אורחים) .

מדוע זה עובד ? מה הרעיונות מאחורי השימוש בתא ההטסה ?

ישנן מספר עקרונות בסיסיים שעומדים מאחורי השימוש בתא ההטסה:

  • כלב לעולם יעדיף לא לעשות את צרכיו במקום בו הוא אוכל וישן. שימוש באינסטינקט בסיסי זה של הכלב ילמד אותו להתאפק כל עוד הוא בתא ההטסה. כאמוריש להתחשב בגיל הכלב ולא להשאיר אותו בתא מעבר לטווח זמן שבו הוא יכול להתאפק.
  • תא ההטסה היא הטריטוריה הפנימית והבלעדית של הכלב. לעולם אף א[wpfblike]חד לא יפלוש או יפריע לו כאשר הוא נמצא בתוך התא והוא צריך לקחת אחריות על כל מה שקורה בתא. לעומת זאת, כל מה שמתנהל מחוץ לתא (בשאר חלקי הבית)  אינו באחריות הכלב.  לדוגמא הקביעה מי נכנס לבית ומי לא אינה באחריות הכלב כי אם באחריות חברי הלהקה ההולכים על שתיים. עצם השהות של הכלב בתוך התא בזמן שהחיים בבית מתנהלים כסדרם, מלמדת את הכלב על הילכות הבית והופכת אותו לרגיל  להתרחשיות אלו.
  • תיחום הכלב בלילה או בשעות שאנו לא נמצאים בבית, מונעות ממנו אפשרות להתנהגות שיכולה להוביל לענישה. תמיד יעיל יותר למנוע מהכלב התנהגות לא רצויה מאשר לנסות לתקן אותה לאחר מעשה.כאשר אנו חוזרים הביתה ומוצאים שכלבנו האהוב כירסם דבר מה או עשה נזק אחר – ברוב המקרים אנו נעניש את הכלב. אך בניגוד לבני אדם אין סיכוי שהכלב יבין את הקשר בין מעשיו לביו העונש והתוצאה היחידה היא פגיעה בקשר בין הכלב לבעליו משום שמבחינתו הוא נענש על לא עוול בכפותיו. ראו מאמר "חינוך כלבים: להעניש או לא להעניש".
  • התא מעניק לכלב הרגשה של ביטחון והגנהומקל עליו להישאר לבדו. [wpfblike]לעומת הבית הגדול, התא הוא מקום קטן ובטוח בו הכלב יודע שיוכל לישון בשקט ובבבטחה.
  • הימצאות הכלב בתא מאפשרת לבעל הכלב שקט בטחון  ושליטה במעשי כלבו בזמן שהוא נישאר לבדו בבית. ביטחון הן לשלומו של הכלב והן לשלמותו וניקיונו של הבית.

באיזה גיל אפשר להתחיל להרגיל את הכלב לתא ?

רצוי להתחיל להרגיל את הכלב לתא מהרגע הראשון. אין זה אומר שאין אפשרות להרגיל כלב מבוגר לשהות בתא.

כיצד מרגילים כלב/גור לתא ההטסה ?

כאמור אנו רוצים לקשר את התא עם דברים טובים. לכן אין בשום פנים להכניס את הכלב לתא בכוח אלא אך ורק ע"י הכנסת מזון וצ'ופרים לתוך התא (כאשר דלת התא נשארת פתוחה).  במידה והכלב חושש ממקומות סגורים אפשר להתחיל ללא החלק העליון של התא ורק לאחר שהכלב מרגיש בנוח ואוכל בחופשיות בתוך התא – אפשר לנסות לשים את הגג.

ברגע שהכלב נכנס לתא ואוכל בו בחופשיות – נתחיל להאכיל אותו אך ורק בתוך התא. רצוי לפזר לו את האוכל היבש בכל חלקי התא. לאחר שהכלב חש נוח בתא, לרוב  מספר ימים, נעבור לשלב הבא – סגירת דלת התא.

סגירת הדלת חייבת להיות  מודרגת : בהתחלה רק לכמה שניות תוך חיזוק  הכלב ע"י צ'ופר כשהוא בפנים והדלת סגורה. לאט לאט נאריך את זמן השהיה של הכלב עם דלת סגורה . בשלב זה יש להישאר כסביבה כך שהכלב יוכל לראות ולשמוע אותנו ומידי פעם יש לגשת לתא ולצ'פר את הכלב הנמצא סגור בתא ההטסה במילים טובות ומזון.

רק לאחר שהתרשמתם כי לכלב נוח בתא הסגור  ניתן לעבור לשלב הבא שהוא  הגדלת זמן השהיה של הכלב בתא תוך יציאה  משדה הראיה של הכלב. ייתכן ובשלב זה הכלב יבכה קצת (סיבת הבכי היא יציאתינו משדה הראייה ) .יש להוציא את הכלב מהכלוב רק כשהוא רגוע.

תמיד לתרגל את השהיה בתא לאחר שהכלב יצא לטיול, הוציא אנרגיה והוא למעשה מוכן לנוח. זה יקל עלינו ועליו את התהליך.

שווה להתיעץ עם בעל מקצוע או משהו שעבר את התהליך בטרם תתחילו אותו.

לסיכום

תא ההטסה הוא כלי המאגד  את  טובת הכלב ונוחות הבעלים (במידה ונעשה בו שימוש נכון ומושכל) והוא יקל עלינו ועל כלבנו את הלימוד של כללי ההתנהגות בבית.  עם מעט מחשבה ותכנון נוכל לעזור לכלבנו לפתח הרגלי התנהגות נכונים, סדר יום קבוע ויחסים מצוינים עם שאר בני המשפחה – מה שיהפוך אותו לכלב מאושר ולבן משפחה נאמן ואהוב למשך שנים. חשוב לזכור שאין הוא פיתרון פלא ולכלבים המגלים בעיות התנהגות מומלץ להתיעץ עם מומחה שימליץ על אופן הטיפול הנכון והשילוב של השימוש בתא הטסה כחלק מהטיפול.

בברכת כלב טוב,

אלון

* במידה ונראה לכם שהמאמר יוכל להועיל גם לאנשים אחרים – לחצו על כפתור "אהבתי"

  2 Responses to “הכל אודות תא הטסה”

  1. היי!
    אימצנו גורה בת כ-6 שבועות. בגדול תיחמנו לה חלק בסלון כך שבצד אחד הבית, המשחקים והמים ובצד השני פד לצרכים או עיתונים.
    מתי לעשות את המעבר ההדרגתי לתא הטסה? האם היא צריכה להיות סגורה בו (ברגע תתרגל אליו) במשך הלילה ובמשך השעות שאנו לא בבית?

    תודה רבה!

  2. קסניה,
    לא חובה להשתמש בתא הטסה. אם אתם בכל זאת רוצים להשתמש בתא הטסה – תרגילו אותה שכיף בתא ותשימו אותו(לא סגור) בשטח המתוחם על מנת שתבחר בו כמקום מועדף לישון בו. בכל מקרה לא לסגור בתא הטסה גור שעדיין לא יכול פיזיולוגית להתאפק את כל הזמן שהוא בתוך התא, וכמובן רק אחרי שהורגל אליו כהלכה והוא ממש "מת עליו".
    בהצלחה,
    אלון

 Leave a Reply

(נדרש)

(נדרש)