מאי 292011
 

תיאור מקרה : כלב , רועה גרמני , היה תוקפני כלפי כלבים אחרים אך כלפי אנשים הוא היה ידידותי. הבעלים, שהיו ממעריצי סיזר מילאן, ניסו לפתור את הבעיה בשיטות אותם למדו מצפייה בתוכניותיו – כלומר הכנעת כלבם (בכוח, תנוחת אלפא) בכל פעם בה גילה הכלב התנהגות תוקפנית כלפי כלבים אחרים . הם התמידו בשיטתם מספר חודשים, למרות שלא ראו שום שיפור. באחד המקרים נשך הכלב את הבעלים בזרועו נשיכה רצינית. רק אז הם פנו לעזרת למאלף מקצועי.

לצערנו, מקרים של נשיכות כלב את בעליו עקב חינוך כוחני או תוקפני של הבעלים אינם נדירים. מחקרים הראו באופן חד משמעי כי כלב אשר נוהגים בו באופן כוחני יהיה כלב תוקפן. שימוש בטכניקות של עימות והכאבה כגון מכות, קולר חנק, קולר דוקרני , אלימות מילולית והכנעת הכלב – אינן פותרות בעיות תוקפנות ולא אחת (כמו המקרה המתואר) יש להן השפעות לא רצויות על תוקפנותו, אופיו ועל היחסים בין האדם לכלב.

למרות שרוב המאלפים והוטרינרים ההתנהגותיים כבר לא ממליצים על שיטות אלו כפיתרון לבעיות תוקפנות (ראו נייר עמדה של איגוד הוטרינריים ההתנהגותיים האמריקאי AVSAB – שימוש בטכניקות של דומיננטיות למודיפיקציות התנהגותיות),בקרב בעלי כלבים רבים עדיין קיימת הסברה כי זהו פיתרון יעיל. אחד הגורמים המקשים על הכחדת עמדה זו בקרב האנשים היא ששימוש בכוח מוביל יחסית במהירות לשינוי בהתנהגות הכלב. לעיתים אפילו לכאורה לשינוי בכיוון המבוקש. אולם גם במקרים אלו זהו שינוי לטווח זמן קצר בעוד שבטווח הזמן הארוך גישות כוחניות כלפי כלבים אינן יעילות ואף מזיקות לאופי הכלב וליחסי אדם/כלב.

כמעט תמיד מביע הכלב את תוקפנותו בשפת גוף טרם פעולה , קרי נשיכה . סימנים מקדימים כמו: חשיפת שיניים, גירגור, תנוחת גוף, נביחות כולם מודיעים על יחסו התוקפני של הכלב. כלב המביע אחד או יותר מסימנים אילו כלפי בעלי חיים או בני אדם חייב בטיפול.

ובכן, יש לכם כלב תוקפן, מה ניתן לעשות ?

הדבר הראשון והחשוב מכולם הוא בטיחות. למנוע מהכלב מצבים בעלי פוטנציאל נפיץ , למנוע מהכלב כל גירוי שיביא אותו למצב תוקפני. לעולם לא להשאיר כלב תוקפן עם ילדים( מתחת לגיל 12 ) ללא השגחה או לשחררו ללא רצועה מחוץ לביתכם. יש לזכור כי תוקפנות הכלב לא קשורה לגזעו, גודלו הפיזי או גילו. כלב אשר נשך פעם אחת רבים הסיכויים כי ישוב וינשך שוב אם לא יטופל כראוי . לכן שוב, בשלב ראשון יש למנוע מצבים העלולים להוביל להתנהגות תוקפנית של הכלב.

על מנת לפתור את בעיית התוקפנות עלינו להבין מה מקורה. יש כעשרה סוגי תוקפנות שונים אצל כלבים ובכל סוג יש לטפל באופן שונה. לדוגמא, כלב המגלה תוקפנות על רקע טריטוריאלי (כלומר הוא תוקפן כלפי כל מי שנכנס לטריטוריה שלו -הבית או חצר הבית) – הטיפול יתמקד בהגדרה מחודשת של טריטוריה (לרוב נצמצם לו את הטריטוריה ונוריד ממנו את התפקיד שהוא לקח על עצמו של שמירה מפני מסיגי גבול). לעומת זאת, כלב המגלה תוקפנות מתוך פחד (כלומר הוא מרגיש מאוים) הטיפול יתמקד בעבודה על הביטחון העצמי של הכלב ועל יכולתו להתמודד עם המצבים המאיימים עליו.

מכאן שהשלב הראשון בפיתרון בעיית התוקפנות של כלבכם הוא איבחון המקור לתוקפנות (לעיתים הכלב יגלה כמה סוגי תוקפנות). אבחון כזה חייב להעשות ע"י מאלף מוסמך המתמחה בפתרון בעיות התנהגות אשר בשלב הבא ימליץ על טיפול המתאים.

ומה המשותף לכל תוכניות הטיפול ?

על מנת שיהיה בסיס תיקשורתי בין הכלב למשפחה השלב הראשון וההכרחי הוא ללמד את הכלב פקודות משמעת בסיסיות. כלב ממושמע (לכל בני המשפחה) יבין את מעמדו בלהקה (המשפחה) , יהיה קל יותר לנתב את התנהגותו להתנהגות המבוקשת מבחינתינו. מבחינת הכלב עולמו הופך ברור ובהיר יותר , וביכולתו ליצור תקשורת אשר תגרום לו לקבל אהבה וטיפול מצידינו. לאחר שלב ראשוני וחשוב זה יש לטפל בגורמים לתוקפנות שאובחנה.

אדגיש שוב ששימוש בכוחניות או אלימות מכל סוג שהוא אינה רצויה כיון שהיא עלולה להחריף את תוקפנות הכלב, לקלקל את היחסים כלב/אדם ולהרוס את אופיו של הכלב. להלן מספר טכניקות בסיסיות בהן אני משתמש בטיפולים :

  • חשיפה הדרגתית לגירוי המפריע מבלי שהכלב ייכנס לרגש התוקפני.
  • חשיפה במרחקים הולכים וקטנים לגירוי המפריע תוך שימת לב שהכלב מגלה אדישות.
  • התניית נגד – קישור של הגירוי המפריע לחוויה נעימה עד שבסוף הגירוי המפריע הופך לחוויה נעימה.
  • צימצום טריטוריה זמני על ידי תיחום (תא הטסה).
  • מתן ביטחון לכלב ע"י המשפחה והסביבה.

רצוי מאוד לטפל בבעיית התוקפנות כמה שיותר מוקדם כיון שכל פעם שכלב תוקף או מאיים בתקיפה הוא מתוגמל על התנהגותו. תגמול זה יגרום לו לחזור על ההתנהגות התוקפנית שוב ושוב .יהיה יותר קשה לשנות את התנהגותו ככל שדפוס ההתנהגות התוקפנית צובר יותר וותק.

לסיכום, יש חשיבות רבה לאיבחון נכון של בעיית תוקפנות בקרב כלבים וחשוב לטפל בהתאם לסוג התוקפנות שזוהה. אין להשתמש בשיטות כוחניות או בענישה כי הן יחריפו את הבעיה וישבשו את היחסים בין הכלב למשפחה.

  67 Responses to “פיתרון בעיות תוקפנות – לא בכוח”

  1. אתה חכם ברמות יש לי כלב ואתה מזה עוזר לי עם הדברים שאתה כותב ואני רוצה שתעזור לי אמא שלי שלחה לך מייל או שהיא תתקשר אלייך!!!

  2. שמח שהמאמרים עוזרים, זאת הכוונה.
    צרו קשר ואשמח לעזור,

    אלון

  3. שלום,
    יש לי כלב זכר מעורב (פינצ'ר וצ'יוואוה) כבן שנה וארבע חודשים. אימצנו אותו לפני כחודש.
    יש לו בעיות תוקפנות כמו נשיכות ונביחות כאשר הוא רוצה לשחק או שנלטף אותו (למרות שאנחנו עושים זאת הרבה).
    האם צריך ללטף אותו כאשר הוא עושה זאת, כדי שירגע, או שהוא עלול לקשר שנביחות מביאות לפינוקים?
    אמנם הוא כבר נחשב לכלב בוגר, אך התנהגותו היא כמו של גור ולעיתים היא ממש לא נעימה!

    שנית, כאשר אנחנו יוצאים מהבית, או מתכוננים ליציאה מהבית, הוא נובח עלינו כדי שניקח אותו איתנו (מספר הפעמים שהוא יוצא לעשיית צרכים ביום הוא 3-4) או שהוא שורט את הדלת ובוכה…

    האם הוא זקוק לאילוף מקצועי או שהסתגלות כלב לבית חדש זקוקה לזמן רב?

    אודה לך אם תענה.. אני ומשפחתי מתוסכלים..
    תודה , רינת

  4. רינת,

    כל הכבוד על האימוץ !
    תשובות:
    תתעלמו ממנו לחלוטין כאשר הוא נושך/נובח. הוא למד שהתנהגות כזו מועילה לו (אתם מתיחסים אליו) ולכן ממשיך בה. תתחילו ל"חנך" אותו שהוא מקבל צומת לב רק כשהוא יושב ורגוע. קיראו את המאמר הבסיס לחינוך כלב באתר.

    לבעיית הפרידות: נראה שיש לו קושי בלהיפרד. מבלי לראות אותו קשה לי לומר אם אתם זקוקים ליותר מעצות. בעיקרון תנסו "לאמן" אותו לפרידות ע"י יציאה מהבית לזמנים הולכים וגדלים. תקפידו לחזור הביתה רק כמה דקות אחרי שהוא נרגע. דבר נוסף – בלילה שלא יישן לידכם אלא במקום אחר.

    שיהיה בהצלחה,

    אלון

  5. תודה רבה, אקח את העצות שלך לתשומת ליבי.
    אני מקווה שאצליח !
    רינת

  6. לפני כשלושה שבועות אימצנו כלבה בגודל בינוני (אני חושבת שהיא כנענית מעורבת עם עוד משהו) בת שנה וחצי. אימצנו אותה כאשר היא ללא אוזניים וזנב. בנוסף, היא התחילה ייחום ביום ו אימצנו אותה.
    היא כלבה ידידותית מאוד לאנשים וילדים אך תוקפנית כלפי כלבות בגיל ובגודל שלה (היא מסתדרת מצוין עם גורות או עם כלבות מבוגרות, או עם כלבות קטנות בהרבה ממנה או גדולות).

    האם יש דרך לחנך אותה להרגע בעצמינו (אנחנו סטודנטים ואילוף מקצועי יקשה עלינו – למרות שנעשה זאת אם לא נצליח), האם אחרי הייחום והעיקור המתוכנן יש סיכוי שהיא תרגע או האם כדאי להתייעץ כבר עם מאלף מקצועי?

    תודה

  7. תמר,

    דבר ראשון – כל הכבוד על כך שאימצתם כלבה שכנראה עברה דברים לא טובים בחייה עד היום.
    על מנת לנסות לפתור את הבעיה צריך לנסות להבין מה הסיבה לתוקפנות. אני לא בטוח שלאחר 3 שבועות אפשר לקבוע בפסקנות שהיא תוקפנית רק לכלבות בגודלה ובגילה.
    לגבי העיקור: בניגוד לזכרים, שלסירוס שלהם יכולה להיות השפעה ממתנת על תוקפנותם, אצל כלבות לעיקור אין כל השפעה כזאת. ברוב המקרים לעיקור אין השפעה על תוקפנות אם כי יש מקרים (נדירים למדי) שאחרי העיקור הכלבה תגלה יותר תוקפנות.
    נראה לי שהמקרה שלכם מורכב למדי והייתי ממליץ לכם להזמין מאלף מקצועי לפגישת איבחון על מנת שיראה את הבכלבה וינסה להגדיר בצורה יותר מדויקת את סוג התוקפנות ומה הדרך הטובה ביותר לטפל בה.

    בהצלחה,

    אלון

  8. שלום,
    יש לי כלבה שאימצתי לפני כשנה , הכלב לא תוקפת אנשים ואין שום בעיות בבית אך בחודש האחרון התחלתי לשים לב שכשהיא ליד כלבים שמתנהגים בסדר לגמרי היא דומיננטית ומנסה לתקוף והכנאתי אותה בפני הכלב שהתקיפה (לא מצליחה לנשוך אני עוצר את זה ) בעצם כמו המקרה שתיעתר למעלה .
    לפי דבריך אני מבין שאינני עושה נכון אלה רק מעצים את המצב מה עלי לעשות עם כך ?
    אשמח לתשובה וגם עם לא תודה רבה על שאתה עוזר ככה לאנשים זה עושה טוב לראות את זה

    תודה מראש אילן 🙂

  9. אילן,

    זה שכלב דומיננטי לא חייב להיות בעיה. בדרך כלל בין שני כלבים תיווצר היררכיה כלשהי כאשר כלב אחד דומיננטי והשני יותר כנוע. ברוב המקרים כאשר כלבים נפגשים לא בטריטוריה של אף אחד מהם (למשל בגינת כלבים או ברחוב) היחסים מסתדרים מעליהם. הרבה פעמים קורה שהבעלים מתערבים וזה לא נותן לעינינים להסתדר מעצמם. ייתכן גם שאתה מפרש לא נכון את התנהגותה. לדעתי אתה צריך לפנות למשהו מקצועי שיראה את הכלבה ואז גם יוכל להחליט איך לטפל.

    תודה על המחמאות,

    ושיהיה בהצלחה,

    אלון

  10. אלון שלום,
    יש לי כלב מגזע גדול. הוא מסתדר טוב מאוד עם אנשים בכל הגילאים, אבל מגיב באגרסיביות כלפי כלבים אחרים. הוא מעולם לא נשך כלב אחר והוא אפילו משחק עם כלבים אחרים בגינת הכלבים, אבל כשהוא קשור ברצועה הוא לא מסוגל לחלוף באופן רגוע ליד כלב זר. ההערכה שלי היא שזה נובע מחרדה (לפני כמה חודשים הוא ננשך). איך אפשר להרגיע אותו ולשפר את בטחונו העצמי?
    תודה,
    הדר

  11. הדר,

    על פי התיאור שלך יותר נראה שהתוקפנות קשורה לנוכחותך ולא לפחד מכלבים כי הרי בגינת הכלבים הוא מסתדר יפה. האם הוא ננשך כשהיה איתך על רצועה ? מה גילו ומתי זה החל ? יש הרבה מאוד שאלות שהתשובות עליהן אולי יתנו רמז מה סיבת התוקפנות ומה אופיה. כמו כן היה כדאי שמשהו מקצועי יראה את הסיטואציה כשהיא מתרחשת.

    אלון

  12. תודה על התגובה המהירה!
    בזמן הנשיכה הוא לא היה ברצועה אבל חשבתי על זה, ונזכרתי בתקרית אחרת עם כלב שיכול להיות שאני השריתי עליו סטרס…
    הוא בן ארבע וההתנהגות הזו נמשכת לא יותר מחצי שנה.

  13. לדעתי כדאי להזמין מאלף מקצועי שיעזור באיבחון התוקפנות ובדרכים לפתור אותה.

    בהצלחה,

    אלון

  14. שלום אלון, יש לי כלב בן שנה וחצי מסוג אמריקן אסקימו, הוא מאוד חכם אבל יש לו התנהגות תוקפנית, אם דופקים בדלת (מספיק אפילו שהשכן טורק את דלת רכבו…) הוא לא מפסיק לנבוח, הוא מושך את הרצועה בטיולים, נובח על אנשים, והכי מעצבן הוא גונב דברים שהוא יודע שאסור לו כגון: שלט, מצית, גרבים וכדומה, מה ניתן לעשות כדי להפסיק התנהגות זו? תודה מראש על תשובתך

  15. מאיה,
    לגבי גניבת החפצים ייתכן והוא רואה את זה כמשחק. הם ידועים ככלבים שצריכים הרבה פעילות וייתכן שאין לו מספיק. כלומר מצד אחד צריך לאפשר לו אפשרויות משחק והתעסקות לגיטימית ולתת לו חיזוקים וצומת לב במצב זה לעומת מצב שהוא גונב דברים שאנו לו מרשים לו. הוא חייב להבין שהוא לא "ירוויח" מההתנהגות הזו שום דבר. אם הוא רק גונב ולא הורס – אל תתיחסו בכלל. ייתכן שהצומת לב שאתם נותנים לו כשהוא גונב חפצים נותנים לו חיזוק והוא ממשיך. מעבר לכך הייתי ממליץ לכם ללמד אותו משמעת בסיסית (במידה והוא לא למד) על מנת שיהיה ממושמע. זה בטוח יפסיק את המשיכות בטיולים אבל יעזור לכם באופן כללי באינטרקציה איתו. לגבי הנביחות – צריך להבין אם הוא נובח מחשש/פחד או סיבה אחרת, קצת קשה מבלי לראות. ברגע שנדע את הסיבה יהיה אפשר לנסות לטפל.
    מקווה שקצת עזרתי,

    אלון

  16. אלון שלום,
    אימצנו כלב לפני כשנה, היום הוא בן שנה ושלושה חודשים, מעורב לברדור עם רועה גרמני.
    ב-4 החודשים האחרונים הוא החל לפתח תוקפנות שהחלה כאשר נסענו (בת זוגי ואני) לחופשה בחו"ל והוא נשאר עם ההורים וחבר קרוב – משמע עבר 2 ידיים במהלך השבועיים.
    לאחר שחזרנו הרגשנו שהוא מפתח רכושנות, התחיל לנהום ולנבוח במספר מקרים בודדים. לאחר מכן, החל לנהוג בתוקפנות עם חברים שהגיעו לבקר כאשר קפץ וניסה לנשוך אותם. חשוב לציין כי כאשר איננו בבית הוא נמצא בתא הטסה ומדובר בכלב שעבר אילוף.
    בחודש האחרון מעשי התוקפנות התגברו באופן שעל כל אדם ברחוב הוא נוהם ונובח, שערותיו סומרות והוא מתנשם בכבדות. זיהינו שמדובר בבעיה של תוקפנות טריטוריאלית. במהלך הטיולים הוא קשור עם קולר HALTI והולך במצב "רגלי" בקצב שלנו. למרות זאת עדיין הבעיה חוזרת ואף מתגברת.
    מבקשים את עצתך, עזרתך. (ניתן גם במייל). תודה מראש.

  17. אייל,
    הסיבה לתוקפנות יכולה גם להיות קשורה לגיל – הוא בהדרגה הופך ממתבגר לכלב בוגר אם כי אמי לא פוסל את הקשר למשהו שאירע בזמן שהייתם בחופשה. ייתכן שהתוקפנות בתוך הבית היא על רקע טריטוריאלי אבל ברחוב זה כבר לא הטריטוריה שלו והתוקפנות כנראה נובעת מסיבה אחרת (פחד או חסות לדוגמא). על מנת לנסות לעזור יש צורך באיבחון יותר מדויק של סוג התוקפנות (ייתכן שיותר מסוג אחד) ולטפל בהתאם לממצאים. כיון שעברתם אילוף הייתי מאוד ממליץ לכם לפנות למאלף או למאלפת שאילפו אותו וכבר מכירים אותו בכדי לקבל עזרה באיבחון ובאיך להתמודד אם התוקפנות,

    בהצלחה,

    אלון.

  18. שלום אלון.
    ברשותי כלב רועה גרמני מעורב עם בלגי. המקרה שלי הוא בדיוק כמו שתיארת במאמר. ידידותי (מאוד מאוד!) כלפי אנשים אך אגרסיבי מאוד כלפי כל כלב אחר שהוא רואה. הוא מאוד גדול ומאוד קשה להשתלט עליו כאשר הוא רואה כלב אחר, הוא גם לא משחק עם כלבים אחרים כי הוא מיד רוצה לתקוף. בזמן האחרון זה הפך לממש בעיה כי הוא תקף כלב והבעלים שלו התערבה וננשכה. אני זקוק לעצתך בנושא. אני לא רוצה לאבד אותו בגלל בעיית התנהגות אך אם המצב הקיים לא ישתנה כנראה זה יקרה.
    בתודה מראש, יעקב.

  19. יעקב,
    טיפול בבעיה כזאת מצריך איבחון מדויק של הסיבה לתוקפנות (דומיננטיות, פחד…) ולאחר מכן טיפול בבעיה. אפשר לטפל בבעיה אבל זה מצריך התערבות של מישהו מקצועי ועצות באינטרנט לא יעזרו פה.

    בהצלחה,

    אלון

  20. אלון שלום

    לפני חודשיים אימצנו כלב מסוג פיקינז..כשמשהו לא מוצא חן בעינייו הוא נושך אותנו.
    לדוגמא אם אנחנו רוצים לצאת מהחדר ולהשאיר אותו שם הוא מתחיל לחשוף שיניים ואז תוקף אותנו
    או למשל אחרי שאני חוזרת איתו הביתה מטיול, ורוצה לנגב לו את הרוק הוא גם תוקף ונושך.
    וכנ"ל אם הוא קופץ על המיטה ואני מורידה אותו משם

    אשמח לקבל את עצתך אלון, תודה מראש.

  21. לנה,
    על פניו נראה שהתוקפנות על רקע דומיננטיות חברתית, כלומר מי קובע/שולט בבית אבל ללא איבחון בביתך זה יהיה לא מקצועי לקבוע זאת. ייתכן גם שילוב של יותר מסוג תוקפנות אחד. בכל מקרה מצב שכלב נושך הוא מצב חמור שיש לטפל בו ולא להזניח. ממליץ לכם להזמין הביתה איש מקצוע שיבצע איבחון יותר מדויק ויציע דרכי טיפול.

    בהצלחה,

    אלון

  22. תודה על התגובה המהירה אלון
    לפי איך שהוא מתנהג, אני גם חושבת שהוא מרגיש השולט בבית.
    השאלה היא איך לגרום לו להבין שאנחנו הם אלה ששולטים בבית ולא הוא.

  23. לנה,
    זה דורש טיפול המשלב לימוד משמעת ,שינויים באינטרקציה ביניכם לבינו שיבהירו לו מהו מעמדו ובדרך כלל גם צימצום הטריטוריה שלו (באופן זמני) . לדעתי אתם תהיו זקוקים לעזרה מקצועית ולא תוכלו להגיע לתוצאות לבדכם.

    אלון

  24. היי אלון,

    אימצתי גור של ג'ק ראסל כבן חצי שנה השבוע(הוטרינר אומר שזה ג'ק ראסל מעורב עם ג'ק ראסל שיש שני סוגים של הגזע הזה) והוא נורא רגוע ושליו בתוך הבית לא משתולל ולא עושה רעש כל היום במיטה שלו יש לציין שיש לי יחידה נורא קטנה…
    בתוך הבית הוא לרוב מקשיב לי לפקודות כמו שב וכמו בוא לפה או עלה למיטה אך ברגע שאני מוציא אותו לגינה הוא הופך לשד טזמני… משתולל ומקפץ, רץ ורוצה שאני אשחק איתו חלק מהמשחק כולל נהימות וניסיון לנשוך כאשר הוא נושך זה בעדינות מתוך משחק אך לפעמים נפלטת לו נשיכה חזקה.

    הוא ממש לא מקשיב לי כשהוא בחוץ, בורח כל הזמן בגינה ועובר לגינה של השכנים, לא מקשיב לפקודת בוא ולא לשב כמו שהוא מקשיב בבית.
    האם זה נובע מרצון להוציא מרץ או שהוא פשוט מרגיש חופשי בחוץ ובבית הוא מרגיש מאויים לכן הוא מציית..

    אשמח לפתרון בתודה מראש חיים

  25. אני מקווה שזה המקום הנכון…

    הבאנו גור חדש בן 4 חודשים שרק רוצה לשחק.
    יש לי כלבה בת 6 והיא לא מעוניינת לשחק איתו היא רוצה לחיות את חייה השלווים שהיו לה עד עכשיו.
    ניסינו שיסתדרו זה לא הולך הוא משחק איתה והיא מרתיעה אותו בכך שהיא חושפת שיניים.
    בימים האחרונים שמתי לב שהיא מפחדת ממנו, היא איבדה את הביטחון שלה וזה הדבר האחרון שאני רוצה שיקרה…
    קראתי לה לבוא אליי ולא הבנתי למה היא לא באה (ועוד למטבח, שזה ממש לא אופייני לה) ראיתי אותה עומדת בפינה של הסלון ולא זזה כי הוא היה שם.

    מה אפשר לעשות כדי שלא תפחד ממנו.. מילא לא יסתדרו אבל שלא תפחד להסתובב בבית שלה…היא לא מתקרבת אליו בכלל, אבל הוא משחק וקופץ עליה והיא לא רוצה לתקוף אותו אז היא נמנעת ממנו… \
    אני פוחדת שבגללי הביטחון שלה ירד, כי שהגור קפץ עליה והיא כביכול תקפה אותו צעקתי עליה "לא!" וגם על הגור ואולי היא הבינה שהיא עושה משהו לא בסדר ולכן היא לא תוקפת אותו אבל גם הביטחון שלה ירד. והיא נשארת בחדר

  26. אלינור,

    נראה לי שכבר עניתי לך פה. במידה ויש לך שאלות נוספות – הוסיפו אותם כתגובה לתשובה שעניתי שם.

    אלון

  27. איזה כיף לקרוא ומעודד מאוד. אני כרגע גרה באיטליה ואימצתי כלב מדהים וחכם ומאוד קשה.אני עובדת איתו באמצעות קליקר ויש תוצאות. חיפשתי בארץ משהו מעודכן שיתמוך בנו כשנגיע לארץ ולא הצלחתי למצוא מסתבר שהרב מעדיפים עדיין את השיטות היישנות וזה תיסכל אותי מאוד.אז כיף שמצאתי אותך! ואני מקווה שילמדו ממך.

  28. אלון שלום.
    אני ובת זוגתי אימצנו כלבה בת חודשיים כנראה מגזע מעורב ברועה בלגי. הכלבה אצלנו כחודש והיא חכמה ושמחה, אך לעתים היא נוהמת עלי אם אני מנסה להפסיק אותה מלעשות דברים מסויימים. היא מבינה פקודת ״לא״ תקיפה. אך שהיא נוהמת זה לא ממש עוזר.
    תדה ויום מצוין
    נדב

  29. נדב,

    ברכות על האימוץ, כן ירבו. אילוף (או יותר נכון משמעת בסיסית – שב,רגלי,ארצה…) מאוד יעזרו. חייבים להבהיר לה את מיקומה בהיררכיה המשפחתית (הנמוכה ביותר). בנוסף צריך להרגיל אותה שבכל דבר אתם תמיד קודמים: יציאה וכניסה מהבית/אוטו, אוכל וכו'. כיון שהיא תהיה כלבה גדולה כדאי לא כדאי לחכות יותר מדי. הייתי ממליץ לכם להזמין מאלף מקצועי שיראה אותה ואתכם, יתרשם וינסה לעזור.

    בהצלחה,

    אלון

  30. אלון שלום
    אני ומשפחתי אימצנו כלבת רועה גרמני בת שנתיים . הכלבה אצלנו כחודשיים כלבה מאוד חכמה רק שהבעייה אצלי(אם אפשר לקרוא לזה בעיה ) היא שהכלבה מאוד פאסיבית מאוד אדישה היא לא נובחת הוא מגלה שום סימן של תוקפנות כלפי זרים שמתקרבים לבית היא אוהבת לשחק אוהבת לטייל ומאוד חברותית עם כלבים אחרים .השאלה שלי היא האם יש אפשרות לאמן אותה או לאלף אותה להיות יותר ערנית וודומיננטית כלפי זרים ?

  31. אלי,
    כלב שגדל במשפחה ויש לו רק ניסיון טוב עם אנשים – טבעי שיהיה חברותי. אני לא רואה בזה כל בעיה, להיפך. זה שהיא אדישה מצביע על ביטחון ואמון שיש לה באנשים. אפשר לערער לה את האמון הזה אבל אני מאוד לא ממליץ. אני בטוח שיש הרבה אנשים שהיו מוכנים להתחלף איתך…
    תהנו ממנה ותמשיכו לתת לה סיבות לאהוב ולסמוך על בני אדם,

    אלון

  32. שלום אלון האתם אתה מאלף גם למשמעת הגנה ותקיפה ?

  33. יניב,

    לא מתעסק עם שמעת להגנה. ממליץ על אבנר רז.
    בהצלחה,

    אלון

  34. אלון שלום רב
    ברצוני לשאול אותך כיצד למנוע מכלבי להפסיק להיות תוקפן
    הכלב שלי הינו כלב רועה גרמני מעורב והוא היה הכלב הכי נחמד בעולם לאנשים ואם היה משהו שלא פחדתי ממנו זה הכלב עם אנשים הוא היה ידידותי לכולם,בשבת האחרונה איזה ערב מטומטם ליטף אותו ואז נתן לו מכה חזקה במחשבה שככה משחקים עם כלבים הכלב נבהל נבח לכיוונו ומאז הוא לא נותן לאף אחד שהוא לא מכיר להתקרב אליו הוא נהיה ממש
    תוקפן גם אליי וגם לאישתי נאנחנו לא יודעים מה לעשות כדי להחזיר אותו למצבו הרגיל
    אשמח אם תוכל לעזור
    בתודה מראש
    אבשלום

  35. אבשלום,

    באופן כללי אנו צריכים להחזיר לו את הביטחון במפגש עם אנשים. עושים זאת על ידי כך שכל מפגש עם אנשים יהיה לו נעים מצד אחד ומצד שני לא לחזק לו את ההתנהגות התוקפנית על ידי זה שלא נירתע ממנו גם כשהוא מפגין תוקפנות. צריך לנצל לטובתנו דברים שהוא אוהב כמו משחק, מזון על מנת לשלב אותם במפגש עם אנשים. כיון שהוא גם תוקפן אליכם הייתי מאוד ממליץ להיעזר באיש מקצוע שיראה את הכלב וידריך אתכם אחד על אחד. כלב שתוקפן לבעלים זה דבר שאסור להזניח וחייב טיפול מידי.

    בהצלחה,

    אלון

  36. שלום אלון,

    לפני קצת יותר מחצי שנה אימצתי את קיקה (כשהייתה בת בערך 8 חודשים) לפני שהומתה במכלאה ליד רמלה.
    עד לא מזמן קיקה הייתה ידועה בשכונה ככלבה הכי חברותית שיש כלפי כולם: אנשים, ילדים ובעלי חיים. אפילו כאשר כלב היה רץ בשביל לתקוף כלב אחר, קיקה הייתה עוצרת אותו בדרך ולא נותנת לשום ריב להתרחש.
    מצב זה השתנה 180 מעלות בחודשיים האחרונים. וקיקה שרגילה להיות בלי רצועה בכל הטיולים כיוון שמעולם לא עשתה בעיות.. התחילה לתקוף כלבים. בעיקר כלבים שיש עליהם רצועה. או כאשר היא עם רצועה או כאשר גם היא וגם הכלב השני עם רצועה. או סתם ככה.
    מצב זה מתסכל ביותר, ואני כבר לא סומכת עליה בכלל. בהתחלה אכן טיפלתי בזה שאופן השגוי שציינת למעלה והענשתי אותה. היום אני כבר אובדת עצות ולא יודעת מה לעשות.

    תודה רבה לך על הכתבה ועל העצות המועילות שרשומות למעלה.
    מה לדעתך אני צריכה לעשות עם קיקה?

    דניאל.

  37. דניאל,
    אכן מצב מתסכל. שינויים כל כך קיצוניים קורים בדרך כלל בעקבות שינוי פיזיולוגי (מחלה, עיקור), שינוי סביבתי (מעבר דירה, בן משפחה שנוסף או נפטר…) או אירוע שקרה. על מנת לטפל בבעיה רצוי לנסות להבין מה הגורם לשינויי ההתנהגותי. במידה ואנו לא יודעים צריך לנסות למקד את הבעיה ולנסות להבין את הסיבות. כמובן שכרגע את חייבת לטייל איתה עם רצועה. הייתי ממליץ לך להיעזר באיש מקצוע שיבוא ואם אפשר יראה את הבעיה וינסה להדריך אותך מה לעשות.
    מצטער שלא יכולתי לעזור יותר אבל זה המקסימום שאפשר מבלי להיפגש.

    בהצלחה,

    אלון

  38. שלום אלון,

    הכלב שלי בן שנתיים בגודל בינוני – קטן. קוראים לו פיסטוק.

    מפני שאנחנו גרים בבית קרקע ליד כביש ראשי ובגלל פחד מפני דריסה התקנו לו כשהיה גור קולר חשמלי המונע ממנו לצאת מתחום הדשא.

    כאשר מישהו מגיע פיסטוק מתחיל לנבוח באטרף ובמיוחד על אנשים המראים פחד. פדי פעמים רחוקות הוא גם נושך – דבר הגורם אי- נעימות רבה.

    בד"כ הוא נרגע כאשר האורח יושב ולא מתייחס אליו, אולם כשהוא קם ומתחיל ללכת לכיוון הדלת – פיסטוק עוד פעם נובח באטרף (אפילו יותר משכשהוא בא).

    (כשהוא רגוע הוא הכלב הכי מלאך שיש – הוא אפילו בא אל האורח ומלקק לא את היד)

    אנחנו כבר מאוד מיואשים מהמצב הנוכחי כיוון שאנשים מפחדים להגיע לכאן ונודה לך מאוד אם תצליח לעזור לנו…

    תודה ניצן.

  39. ניצן,

    על פי התיאור נראה שפיסטוק נמצא רוב היום בחוץ ולא בתוך הבית. אם יש אפשרות לא הייתי משאיר אותו בחצר אלא בתוך הבית שם יש פחות גירויים והוא ירגיש יותר בטוח. נראה שהתוקפנות היא על רקע של טריטוריאליות בשילוב עם פחד. כיון שהוא מקבל חיזוק על ההתנהגות (אנשים נרתעים, אתם מתרגשים) הוא ימשיך בהתנהגות הזאת. ההמלצה שלי – כדאי להיעזר במאלף מקצועי שיבוא אליכם הביתה, יאבחן בצורה יותר מדויקת את אופי התוקפנות ויציע דרכים לפתור את הבעיה.
    בהצלחה,

    אלון

  40. שלום אלון,
    אני בית אומן לכלב מעורב (נראה לי שזה כלב רוח עם כלב רועים) כבן שנה וקצת.
    הוא לא אוהב במיוחד ליטופים ובני אדם בכלליות, אבל כן אוהב ומתחבר אלינו.
    הבעיה היא שכשיוצאים איתו לטיול, הוא נובח על כלבים ואנשים כל הזמן (במיוחד גברים קרחים/ גדולים). זה מגיע למצבים מאוד לא נעימים ואנחנו לא יודעים מה לעשות (היום מישהו איים לתבוע אותנו).
    הבעיה המרכזית היא שאנחנו בית אומן, מה שאומר שלקחנו כלב שביקשו מאיתנו לקחת, ולא בחרנו אותו.
    אנחנו בדילמה מאוד גדולה כי הוא חמוד מאוד, הוא נקשר אלינו ויהיה לא קל לעזוב אותו, אבל הוא מאוד קשה.
    נפגשנו עם מאלפת שסיפקו מהכלבייה, שנתנה לנו טיפים שלא עוזרים ואנחנו לא יודעים אם כדאי להשקיע בכלב, או לקחת כלב אחר, צעיר יותר, בלי הרבה משקעים פסיכולוגיים, שאנחנו בחרנו.
    נשמח לעצתך,
    מאיה

  41. מאיה,
    קודם כל כל הכבוד על מה שאתם עושים, כן ירבו. לעצם העינין, לא נדע מה עבר עליו אבל כנראה יש לו ניסיון לא נעים עם גברים (גדולים וקרחים ?) בעברו. קצת קשה לתת עיצה מבלי לראות אותו ואתכם אבל העיקרון הוא להחזיר לו את הביטחון במפגש עם אנשים. את הביטחון הוא צריך לקבל מכם וע"י כך שנהפוך את המיפגשים לנעימים. הדבר הראשון שצריך זה ללמד אותו פקודות בסיסיות (במיוחד רגלי) כך שכשאנו חולפים על פני אנשים אנו ממשיכים ברגלי תוך כדי מתן חיזוקים (כלב טוב). במידה והכלב סומך עלינו הוא יבצע את מה שאנו מורים לו והעידוד שלנו עוזר. כמובן שעושים זאת בהדרגה: תחילה שומרים מרחק מאנשים ובמידה והוא רגוע מתחילים להתקרב. כמו כן חשוב שכל מפגש עם אנשים יהיה נעים. התהליך לוקח זמן וצריך סבלנות ומיומנות. לא יודע איזה טיפים קיבלתם (מאוד ייתכן שהם היו טובים) אבל הרבה פעמים יש צורך לא רק בטיפים אלא גם בעבודה של המאלף על מנת לעזור לכם. מציע לפנות למאלפת ולעדכן אותה, ייתכן שהיא תוכל לעזור. לגבי הדילמה – אני כמובן נגד למסור כלב אבל זו החלטה שאתם צריכים לקבל.
    בהצלחה,

    אלון

  42. אלון שלום,
    לפני שלושה חודשים הבאנו לביתנו גורת אקיטה(כיום היא בת חמישה חודשים)
    כל שלושת החודשים האלה היו נעימים מאוד, בקושי נובחת, רגועה מאוד,לא עושה בעיות אך בשבוע האחרון התעוררה בעיה, הכל התחיל כאשר היא שיחקה עם העצם שלה בחוץ ורציתי להתקדם לכיון הבית אז רציתי לקחת לה את העצם, ופתאום היא התחילה לגרגר ולחשוף עלי שיניים, היא ניסתה לנשוך אותי ולקפוץ עלי על הפנים אבל לא נתתי לה,(מזל שזה היה אני ולא אחי הקטן) והיא לא נרגעה איזה 5 דקות החזקתי אותה חזק כדי שלא תנשך אותי, וגם בשבוע הזה היא בקושי אוכלת את הארוחות שלה מה שלא קרה קודם.
    אני חושב שלתוקפנות הזו יש מספר סיבות:
    1) המאלף שאחים שלי הביאו אמר לנו לקנות לה כלוב גורים והיא כבר 3 חודשיים בכלוב כמעט 10 שעות ביום מכיוון שאין אף אחד בבית שאנחנו בבית ספר או שאחים שלי בצבא או בעבודה ואחים שלי לא רוצים להשאיר אותה מחוץ לכלוב
    2) בגלל שהיא כלואה אולי היא רק רוצה להתפרץ שהיא יוצאת כי יש לה הרבה אנרגיה אחרי שכול היום היא יושבת שם.
    רציתי לשאול האם אלה הם באמת הסיבות לתוקפנות שלה בנוגע לדברים שלה( בעיקר אוכל) אם לא אז תוכל להסביר לי מה הן הסיבות?
    ותוכל בבקשה להסביר לי מה הן הפתרונות לבעיה זו?
    בתודה מראש דודי אלון, אני מקווה שתוכל לעזור לי כי אני מאוד אוהב אותה ועכשיו אני מפחד לשחרר אותה בחצר שלנו ולשחק איתה מפחד שהיא תנשך אותי, מצפה לעזרתך בבקשה.

  43. דודי,
    לא נראה שיש קשר בין התוקפנות לבין השהיה בתא (אם כי, אם אפשרי כדאי להוציא גורה בת 5 חודשים עוד פעם במשך היום) או עודף אנרגיה. נראה לי שהתוקפנות קשורה לרכושנות למשאב (העצם) והיא באה לידי ביטוי עתה כיון שזה תחילת ההתבגרות. השיטה להתגבר על תוקפנות מהסוג הזה היא על ידי קשירה של לקיחת העצם עם דבר טוב. בדרך כלל מתקרבים אליה כשבידנו "פרס" יקר ערך יותר מבחינתה (כמו חתיכת נקניק) אותו היא מקבלת כשאנו לוקחים לה את העצם. ישנן טכניקות נוספות מאוד תלוי באופי הכלב וכמה הבעיה חמורה. יש צורך במיומנות באופן שבו אנו מתרגלים זאת ולכן הייתי ממליץ לכם לפנות למאלף איתו אתם עובדים שיראה את הבעיה וידריך אתכם. חשוב מאוד לא להזניח
    כיון שהרבה פעמים יכולות להיתפתח תוקפנויות נוספות בעיקבות זה שהכלב מקבל חיזוקים (רתיעה שלכם) על התוקפנות.
    בהצלחה,

    אלון

  44. שלום,

    אימצתי כלבת האסקי סיברי אתמול,
    בהתחלה שהבאתי אותו מבעליה היא הייתה רגועה ונתנה לנו ללטף אותה.
    אבל מהצהריים היא נהיית תוקפנית היא נובחת עליי ולא נותנת שהסתכלו אליה או יתקרבו אליה.
    מצפה לעזרתך בבקשה,
    דביר.

  45. דביר,

    לא ציינת את גילה, איך היתה אצל בעליה הקודמים ולמה ויתרו עליה. ייתכן שביום הראשון היא "לא הייתה עצמה" עקב השינוי ואחרי יום קיבלה שוב ביטחון. דבר עם בעליה הקודמים ותנסה להבין מה עובר עליה. ממליץ להיעזר במאלף מקצועי שיאבחן וינסה לעזור.

    בהצלחה,

    אלון

  46. שלום אלון,

    הבנו את הבעייה, הכלבה לא אוהבת שיקשרו אותה.
    והרצועה הייתה על הרצפה אז שהתקרבנו היא חשבה שרוצים לקשור אותה.
    ועוד שאלה אחת קטנה.. הכלבה עושה את הצרכים שלה בגינה, יש דרך כל שהיא לאלף אותה לזה?

    תודה,
    דביר.

  47. דביר,
    שמח שזה הסתדר. לגבי הצרכים בגינה – הדרך היחידה היא למנוע ממנה את האפשרות ולהרגיל אותה לעשות רק בחוץ לאורך תקופה ובסוף היא תתרגל.
    אלון

  48. תודה רבה!

    בדירה הקודמת היתה גדר שהקיפה את הגינה, היום יש לי שער שדומה לגדר הזאת, כל מי שמתקרב לשער היא חושבת שהוא מבחוץ והיא רוצה לתקוף אותו.

    מה דעתך ? איך אפשר לשנות את המצב ? יש לציין כי השער לא יכול להשאר פתוח כל היום.

    תודה,
    דביר.

  49. קצת קשה לענות מבלי לראות. ייתכן שהסיבה היא טריטוריליות וייתכן סיבה אחרת.

    אלון

  50. שלום אלון, לפני חודשים וחצי אימצנו קכלבה מעורבת – אסקי סיברי וזאב כבת שנה ושלושה חודשים.
    הבעיה היא שהכלבה קופצת עלינו ועל הילדים , כמו כן מתקיפה בנביחות את השכנים. היא מסתדרת יפה עם כלבים אחרים . בנוסף היא מרבה ל"גנוב " חפצים. מה עושים?

  51. גלית,
    לגבי הקפיצות – אני מניח שזה משמחה ורצון לצומת לב. צריך ללמד אותה שהיא לא מקבלת צומת לב כשהיא קופצת עלינו, פשוט להתעלם. במידה והיא יודעת לשבת (בפקודה), הושיבו אותה ותנו לה צומת לב רק כהיא יושבת. אפשר גם לעשות לה רעש לא נעים ברגע שהיא קופצת עלינו בעזרת פחית משקה ריקה ממולאת במטבעות. ברגע שהיא קופצת נשמיע לה רעש (רצוי שהיא לא תיראה את הפחית, יד מאחורי הגב). לרוב הכלבים הרעש לא נעים ומרתיע אותם. לגבי הנביחות על השכנים – זה יכול להיות מפחד, טריטוריאליות, יצר הגנה ועוד. בקיצור, צריך לדעת מה הסיבה לנביחות על מנת לנסות לעבוד על הסיבה ואז גם הסימפטום יעלם.
    בהצלחה,

    אלון

  52. שלום אלון!

    יש לי כלבת האסקי סיבירי גזעית בת 8 שנים.

    קניתי לכלבה ממתקים כל מיני סוגים והיא לא אוכלת אותם,
    שאני מביא לה אותם היא פשוט שמה אותם בצד ולא אוכלת אותם.
    חכנו כמה ימים והיא עדיין לא אכלה (קנינו לה גם סוגים נורא יקרים של ממתקים והיא לא אכלה).
    מה עושים??
    תודה,
    דביר.

  53. דביר,
    לא ברור אם היא אצלכם הרבה זמן או לא. בכל מקרה אני לא רואה בזה בעיה כלשהיא. במידה ואתה מחפש משהו שהיא אוהבת על מנת ללמד אותה דברים תנסה חתיכת נקניק/נקניקיה ברוב המקרים זה עובד. אם לא, תנסה למצוא דבר אחר שהיא אוהבת כמו משחק.

    בהצלחה,

    אלון

  54. אלון שלום,

    ממש לפני ימים ספורים אימצנו כלבה, שמקורה מהרחוב, בת כ- חודשיים וחצי אשר בילתה במשך חודש אצל מישהו שאסף אותה.
    ככל הנראה, הכלבה הינה מעורבת באמסטף ואולי ג'ק ראסל ( השערת הוטרינר ). בהתחלה, עניין האמסטף די הרתיע את בני המשפחה.
    אפשר לומר כי מתחילת השהות שלה אצלינו, הכלבה הסתגלה די במהירות לצרכים( לעיתים עושה רק פיפי בבית), ויודעת לשבת. היא נראית די חכמה ומקשיבה מאד לכל ההולך בבית.

    הבעיה היא, כבר בהתחלה במקרים כמו שהיא הייתה מתחילה לנשוך והיינו נותנים מכה קטנה עם "אסור" על החותם- היא התחילה להתמרד, לקפוץ לנבוח ודי להרתיע. לא מוצא חן בעיניה עניין החינוך, והיא נרתעת ותוקפת שצועקים עליה.

    היא כמעט תמיד בוחנת את הגבולות כאשר יכולה לעלות על מיטות/ ספות 4-5 פעמים רצוף ולהסתכל עלינו.

    אשמח לכמה טיפים בעניין התוקפנות שלה מאחר ודי מפחידה העובדה שהיא מעורבת בגזע תוקפני, האם ישנו קשר ? ובנוסף טיפים כלליים בעניין חינוך עשיית צרכים .

    תודה רבה על עזרתך,

    אביה

  55. אביה,
    גזע הכלב לבדו אינו קובע את מידת תוקפנותו של כלב. תוקפנותו היא צרוף של השפעות סביבתיות (איך מחנכים ומגדלים אותו) והאופי האינדיבדואלי של הכלב. אני מאוד נגד שימוש באלימות (מילולית או פיזית) כאמצעי לחינוך כלב. שימוש באלימות יקלקל את היחסים ביניכם ויגרום לכלב להיות יותר תוקפן או יותר חששן. מציע שתקרא את המאמרים "הבסיס לחינוך כלב" ו "חינוך כלבים: להעניש או לא להעניש".
    כמו כן אני ממליץ לכם להזמין אליכם הביתה איש מקצוע שיתרשם מהגורה וידריך אתכם אחד על אחד.
    כל הכבוד על האימוץ ושיהיה בהצלחה,

    אלון

  56. שלום אלון,

    אספתי אל ביתי כלבה קשישה (הערכה כבת 13) שמצאתי במצב קשה ברחוב ולא נמצא שבב וגם לא בית. מדובר בפודלית גיזעית קטנה- עיוורת לחלוטין עם סרטן. היא הצטרפה לכלבה נוספת בבית שקיבלה אותה – פחות או יותר… (מדובר בכלבת צער בעלי חיים שגם עברה לא מעט…).
    הבעיה שכל טיפול בכלבת הפודל גורם לה לנהום ואח"כ אף לנשוך.
    אני מגדלת כלבים שנים רבות ומעולם לא נתקלתי בכלב שאיים לנשוך אותי.
    כל טיפול בסיסי בה יכול להסתיים בנשיכה למרות הטון הנעים שאני משתמשת, בעדינות וכו'..
    חשבתי שעקב ההיסטוריה הקשה שלה (משערים שהייתה כמעט חצי שנה ברחוב) והעובדה שהיא עיוורת מאריכים את זמן ההסתגלות שלה אבל חשבתי שלבסוף תבין ש"אני לטובתה".
    זה מפריע אפילו בטיפול שוטף כמו להוריד את כל העלים שמתווספים עליה כל מטיול או הורדת הריתמה או אפילו משהו שפשוט לךא נעים לה.
    אמרו לי שיש לעצור כלב תוקפן וגם העניין מקשה על הטיפול בה וכמובן מאד לא נעים.
    אגב, את הכלבה מצב"ח חנכתי בעזרת חיזוקים חיוביים בלבד וזה הלך נהדר.
    מה עושים?????

    בתודה מראש,
    אביגיל.

  57. אביגיל,

    כלבה בגיל כזה ובמצב בריאותי ירוד הייתי חושד בבעיה רפואית. הכוונה שעצם המגע בה כואב לה או שהיא חוששת שיכאיב לה. זה שהיא עיוורת רק מוסיף לבעיה כיון שהיא לא ממש רואה איפה את הולכת לגעת בה. בקיצור דבר ראשון הייתי מבקש מוטרינר שיבדוק אותה.

    בהצלחה וכל הכבוד על האיכפתיות וההתחשבות,

    אלון

  58. שלום אלון,
    אני כ"כ מודה לך על המענה המהיר ומעריכה זאת. באמת – כל הכבוד!

    הגב' הנכבדת שלי הייתה כמובן בבדיקה רפואית ואומרים שמצבה טוב ואפילו מאד (לב וכדומה)מלבד הסרטן כמובן… הייתה המלצה לעשות לה עיקור בגלל התנהגות שהוטרינר אמר שהיא הורמונלית (כגון הצמדות פתאומית לנעל אחרי 4 חודשי שהייה אצלי) אך יש חשש לעשות לה ניתוח עקב גילה המבוגר.
    את הסרטן היא קיבלה כפי הנראה כי הבעלים שנטשו לא עיקרו אותה אבל כן נתנו זריקות נגד ייחום.
    אני מספרת זאת כי מדובר בכלבה אוהבת חיים עם כח רצון גדול. אוכלת מצויין, שותה הרבה, אוהבת לשחק ולהתפנק ומאד נהנית מטיולים גם ארוכים כך שלא נראה שהיא בסבל גופני כלשהו. כאשר היא משחקת היא דווקא אוהבת מגע עמוק וחזק ומחפשת אותו, – אפילו יותר מכלבתי השניה שגדולה ממנה פיזית.
    לכן שאלתי כפי ששואלים שאלה "פשוטה" לגבי כלב תוקפן. (היות ואין לי שום ניסיון בזה).
    לא פניתי לאילוף מקצועי כי העלות של החזקת שני כלבים "כבדה" לי עד מאד –
    לכן אני מודה לך שבעתיים….
    אביגיל.

  59. אביגיל,
    אם תוך כדי משחק היא נהנית ממגע אז תנצלי את זה לטובתך ותעשי את הטיפולים שאת רוצה תוך כדי משחק. במידה ואת משתמשת במסרק/מברשת -ייתכן וזה מפחיד אותה ואז צריך לעשות בהם שימוש בהדרגה תוך כדי מתן חיזוקים חיוביים ובהדרגה. אם יש אזורים יותר רגישים אז תתחילי באזורים אחרים ורק לאחר שתרגיש ביטחון תתקדמי לעבר אזורים אלו. אני מאמין שאם הרבה סבלנות והתחשבות זה ילך וישתפר.
    שיהיה לכן המון הצלחה וחיים מאושרים יחדיו,

    אלון

  60. ושוב,
    רב תודות ושנה טובה לך, ולכל ברואי עולם.

  61. אלון שלום,

    קודם כל תודה רבה על המאמרים שלך הם ממש עוזרים.

    השאלה שלי היא כזאת :

    ליפני שבוע אימצנו כלבה מקסימה ושובבה בת 3 חודשים לברדור מעורבת בגולדן.
    מה שקורה בימים האחרונים הכלבה נובחת ומנסה לנשוך מתי שאנחנו יושבים לאכול. קראתי את המאמר שלך לגביי זה שצריך להתעלם ועם הזמן זה יעלם, הבעיה פה שהיא קופצת עלינו שאנחנו יושבים ועל האוכל וקצת קשה להתעלם
    שהיא קופצת על האוכל ולתת לה לעשות זאת.
    היום למשל היה לי מקרה איתה שבאתי לחטוף משהו קטן לאכול בצהריים ואכלתי בעמידה כי הייתי קצר בזמן.
    היא כמובן התחילה לנבוח ולנסות לנשוך אך אחרי כמה דקות היא הפסיקה ואכלתי ללא הפרעה.
    השאלה אם יש הבדל אם אוכלים בעמידה או בישיבה (בישיבה יש לה יותר אפשרויות כמו קפיצה,נשיכה וכו')
    ומה אתה מציע לעשות.
    תודה רבה על העזרה.

  62. אבי,
    בעיקרון הכלבה לא צריכה לקבוע לכם אם לאכול בעמידה או בישיבה. הדבר הכי פשוט זה לתחם אותה בעזרת גדר גורים/תא הטסה במקרה כזה. כמובן שהתא צריך להיות ממוקם בחלל המרכזי של הבית (סלון) על מנת לא לבודד אותה חברתית. הגדר/תא גם עוזרים בעינינים אחרים כמו הרס חפצים וחינוך לצרכים. היתרון הוא שאתם באמת יכולים להתעלם ממנה וגם היא מתרגלת למצב בו אתם אוכלים והיא לא מעורבת בשום צורה ובסופו של דבר תהיה אדישה לכך. אפשרות נוספת הוא ללמד אותה משמעת בסיסית דבר שמקל עלינו את התיקשורת ושמירת הגבולות איתה.

    שיהיה בהצלחה,

    אלון

  63. הכלבה שלי בת 10 זה עדיין יעבוד עליה?????

  64. לילך,
    כל מקרה לגופו. כמובן שככל שהכלב יותר צעיר זה יותר קל אבל כבר היו לי כלבים מבוגרים. צריך לנסות להבין את הסיבה לתוקפנות ובה לטפל.
    עד 120,

    אלון

  65. שלום רב,
    בבעלותי כלבלב פינצ'ר מעורב שאוהב חתולים (אוהב לרדוף אחריהם)
    כמובן שאני לא מעודד אותו לעניין והבעיה שלי היא שאתמול הוא רדף אחרי שרקן ופשוט הרג אותו.
    לאחר מעשה כעסתי עליו מאוד ומכיוון שזו הפעם השנייה שהוא ממית בעל חיים (לא שזה עניין שבשיגרה)
    הייתי מעוניין לדעת כיצד להעניש את הכלב כדי שילמד שזה אסור.

    תודה מראש ושיהיה חג שמח ושנה טובה

  66. דניאל,
    ענישה לא תעזור לאחר מעשה כיון שהכלב כבר קיבל חיזוק מעצם כך שהוא תפס את השרקן והרג אותו. הדרך הפשוטה למנוע הישנות מקרה כזה היא מניעה של האפשרות שזה יקרה. לשנות את ההתנהגות של הכלב במקרה שהוא רואה חתול או בעל חיים אחר דורש עבודה סבלנית שעיקרה זיווג גירוי של חתול עם משהו מענג לכלב (כמו צ'ופר). הדבר דורש מיומנות כיון שעיתוי נכון הוא המפתח להצלחה. מה שאנו מנסים לעשות הוא לשנות התניה קיימת (חתול -> רדיפה אחריו) להתניה חדשה (חתול -> אני מקבל צ'ופר). מעבר לכך ברוב המקרים חתול בוגר יותר מסוכן לכלב מאשר הכלב לחתול והסכנה היא יותר לגורי חתולים או לחיות קטנות אחרות כמו ערנבות/שרקנים.
    בהצלחה,

    אלון

  67. אלון אני בהלם ממהירות התגובה שלך.
    ישר כוח,תודה רבה על תשובתך ואנסה ליישם את דבריך…

    שוב תודה וחג שמח
    דניאל