אוק 052010
 

 

אופי הכלב ומזגו הוא שילוב של  תכונות מולדות והתנהגות נרכשת כתוצאה מהשפעות הסביבה. על תכונות מולדות לא נוכל להשפיע. מאמר זה מנסה להסביר איך אתם, בעלי הכלבים, יכולים לעצב את התנהגות כלבכם ע"י עידוד התנהגויות רצויות והתעלמות מהתנהגויות לא רצויות.

כלבים לעולם יתנהגו התנהגות שתשרת אותם: תספק צורך בסיסי (מזון, חברה) או תספק להם הנאה (משחק, ליטוף, צומת לב). כלומר, במידה והתנהגות מסוימת שלהם תגרום להם הנאה או תספק צורך בסיסי – הם יחזרו על התנהגות זו יותר ויותר. לעומת זאת, אם התנהגות מסוימת לא תספק להם כל הנאה או צורך בסיסי – התנהגות זאת תלך ותעלם.

החדשות הטובות הן שאם נבין את הכלל הפשוט הזה נוכל ל"עצב" ולחנך את התנהגות כלבנו.  במידה ונתנהג בצורה עקבית ונתגמל את הכלב על התנהגויות רציות ונתעלם/נסית התנהגויות לא רציות, נוכל בהדרגה לחנך את כלבנו להתנהג בצורה שהיא רצויה לנו ומתגמלת את הכלב.

מה נחשב לחיזוק: ליטוף, אמירת דברי שבח באינטונציה נעימה, מת מזון כיפי (צ'ופר), מתן צומת לב, משחק. ראוי לציין שצריך להתאים את אופי החיזוק לאופי הכלב, יש כלבים שנהנים מאוד מליטוף ומגע אך יש אחרים שירתעו מכך, כך בנוגע לכל סוג של חיזוק.

דוגמאות:

אם כלב קופץ עלינו ואנחנו מגיבים בליטופים, משחק או אפילו דוחפים אותו מאיתנו (נותנים לו צומת לב) – אין ספק שהתנהגות זאת תלך ותתחזק. הסיבה – התנהגותו גררה תגובה שנעמה לו ולכן יחזור על ההתנהגות על מנת לקבל שוב תגובה דומה.

לעמת זאת, אם נתעלם מהקפיצות לחלוטין – ההתנהגות תלך ותדעך כיון שלא גררה תגובה נעימה לכלב. במקביל להתעלמות יש לחזק אותו על התנהגות אחרת – לדוגמא כאשר הוא מפסיק לקפוץ ומתישב. בהדרגה הכלב יפסיק לקפוץ עלינו ויעדיף לשבת. מה נעשה במידה והכלב ימשיך לקפוץ ? ובכן, שום כלב לא יקפוץ ללא סוף. ברגע שהוא יפסיק – זה הזמן לעודד ולתגמל אותו.

חשוב גם להבין שהתגובה או ההתעלמות חייבת להופיע מייד אחרי ההתנהגות. כלבים לעולם לא יקשרו בין התנהגות לתגובה של הסביבה באם התגובה לא תהיה מיידית. לדוגמא אם בזמדבר נוסף, הכרחי ששתגובת הסביבה תהיה אחידה. הכלב לא ילמד מה ההתנהגות הרצויה במידה והתגובה לא תהיה אחידה ועקבית. הכלב לעולם לא מפסיק ללמוד ואין רגע אחד שבו אפשר לומר שהכלב "תפס" איך הוא צריך להתנהג, רק התמדה, סבלנות, אחידות ועקביות יצליחו להקנות לכלב התניות ארוכות טווח ועקב כך יתבצע שינוי התנהגותי.

שימוש בטכניקות של חיזוקים חיוביים מלמד את הכלב מה ההתנהגות הרצויה וגם מחזק את הקשק ביו הכלב לבעליו. לצערי, יש בעלי כלבים רבים (ולצערי גם חלק מהמאלפים) משתמשים בענישה על מנת ללמד את כלבם איך להתנהג. הבעיה היא שענישה אינה מלמדת את הכלב איך להתנהג אלא איך לא להתנהג. שימוש בענישה אינו יעיל ללמידה וגם גורם ליחסים לא טובים בין הכלב לבעליו.ראו מאמר קודם על הבעיות בענישה.

במקום להעניש את כלבכם על התנהגות לא רצויה – נסו להסית אותו מהתנהגות זו להתנהגות אחרת תוך מתן חיזוקים להתנהגות הרצויה. בכל התנהגות לא רצויה – נסו לחשוב איזו התנהגות אלטרנטיבית הכלב צריך ללמוד.

לדוגמא: גלב שלועס נעל שמצא בבית, מה לעשות ? ובכן נציע לו צעצוע שלו וברגע שהוא לוקח את הצעצוע שלו נחזק אותו ע"י זה שנשבח אותו על כך, ניתן לו צ'ופר וכדומה. חשוב כמובן לחזק אותו גם כשהוא משחק בצעצוע ביוזמתו ולא רק כאשר אנו מסיתים את התנהגותו.

לסיכום, השימוש בחיזוקים חיוביים הוא כלי יעיל על מנת לעצב את התנהגות כלבכם ובנוסף יחזק את הקשר והאמון ההדדי ביניבם. זיכרו – לענישה ע"י הפחדה/הכאבה יש תוצאות לוואי לא רצויות, אז למה להעניש אם יש שיטות חיוביות שמשיגות תוצאות יותר טובות וללא תופעות לוואי ?

בברכת כלב טוב,

אלון

* במידה ונראה לכם שהמאמר יוכל להועיל גם לאנשים אחרים – לחצו על כפתור "אהבתי"

  11 Responses to “הבסיס לחינוך כלב”

  1. אני כרגע בשלב של לימוד אילוף עצמי גורה בת 3 חודשים ,גורת רועה מעורב עם זאב
    באמת ראיתי ששיטת התגמול החיובי בהתנהגות חיובית והתעלמות מהתנהגות שלילית וכך לגרום לה להבין שהיא מאבדת יחס ותשומת לב היא השיטה הכי יעילה נכון להיום עם הגורה אז אני ממשיך ככה .
    תודה על החיזוק !

  2. אלון שלום, קראתי בעיון את סדרת המאמרים ומצאתי אותם מועילים ביותר.

    יש לנו גורה בת כשלושה חודשים, לברדורית מעורבת, מתוקה ושובבה. אנחנו משחררים אותה לטיול חופשי בחצר פרטית, אבל בעיה – היא לא באה כשקוראים לה, כך שנוצרת בעיה כשרוצים לחזור פנימה, וגם קשה לעצור אותה כשהיא רודפת אחרי החתולות שלנו, מרימה שטויות מהרצפה וכד'. איך אפשר ללמד אותה לבוא לפי קריאה?

    ועוד – בעיית רצועה:
    ניסינו לאמן אותה לחינוך בסיסי, של פקודות כמו אלי והליכה מסודרת עם רצועה, (לקראת הטיולים שיבואו אחרי החיסון הנוסף). בנתיים היא מגלה התנגדות לרצועה, ומנסה לתפוס אותה בפה תוך כדי הליכה. (יש פעמים שהיא מבצעת יותר טוב, ובאחרות – נראה שפשוט לא רוצה רצועה).

    בנוסף, ניסינו להשאיר אותה בבית (בהשגחה) עם רצועה נשרכת, אבל היא נושכת אותה ומשחקת בה כל הזמן, וגם נתקלת בה והרצועה מסתבכת לה בין הרגליים, כך שזה די קשה למשוך בה בצורה יעילה כאשר הגורה עושה משהו שאסור.
    מה אפשר לעשות??

  3. אני שמח שהמאמרים עזרו – זו מטרתם. תשובות לשאלות:
    1) לללמד כלב לבוא שקוראים לו – לא שונה מלימוד פקודות אחרות. מתחילים עם רצועה וכשהוא בא אלינו ניתן לו צ'ופר ונשבח אותו. עם הזמן מורידים בהדרגה את הצ'ופר אבל משאירים את התשבוחות. רק אחרי שהוא מבצע בצורה מושלמת עם רצועה נוכל להתחיל ללמדו ללא רצועה. בינתיים ממליץ לשחרר אותו עם רצועה נשרכת – כך יהיה לנו יותר קל לאכוף את רצוננו.

    2) התנגדות לרצועה היא טבעית אבל עם תגובה נכונה שלנו – תיעלם. ברגע שהגורה מכניסה את הרצועה אומרים "לא" בליווי משיכה ברצועה (ומיד להרפות). אם תקפידו זה יעבור.

    3) לגבי הנשיכות של הרצועה כבר הסברתי. בכדי שלא תסתבך – תשתמשו ברצועה לא ארוכה מדי , לא יותר מ2 מטר.

    תהנו מהגורה ושיהיה בהצלחה,

    אלון

  4. היי אלון רציתי לדעת איך ללמד את הכלב לא לעשות צרכים איפה ששבא לו בגינה אלא במקום מסויים ואיך ללמד אותו לא לחפור בגינה ולהרוס פרחים צמחים וכו'
    אשמח לקבל תשובה , עומר

    נ.ב – עוד אין לי כלב אך אני מעונין להביא רועה בלגי ואני שואל שאלות אלו כי חוויתי בעבר הריסה וחפירות בגינה מצד הרועה הגרמני שהיה לי פעם ובעקבות כך נאלצנו לקשור אותו , דבר שאני לא רוצה שיקרה עכשיו

  5. עומר,
    הדרך הפשוטה היא על ידי מניעה מצד אחד ומצד שני להרגיל אותו למה שמותר לו. לדוגמא להרגיל אותו שבגינה אנו משחקים איתו או נותנים לו תעסוקה אחרת מהנה (כמו כירסום עצם). לגבי צרכים – פשוט להרגיל אותו שצרכים עושים בחוץ ולא לשחרר אותו בגינה לפני שלקחנו אותו לסיבוב בחוץ. אני מאוד ממליץ לכל בעל כלב שהכלב יגור בבית ולא בחצר/גינה. הסיבה היא שהוא יצור חברותי ולכן הוא צריך לגור עם כל שאר חברי הלהקה (משפחה) ןלא להיות מבודד חברתית. זה גם יצמצם את הזמן שהוא בגינה לבד. בכל מקרה מאוד לא מומלץ לקשור כלב, אם אין ברירה אז לתחם אותו על ידי תא רשת/כלוב אבל שלא יהיה קשור.
    בהצלחה,

    אלון

  6. שלום אלון,

    אנחנו זוג שגרים בדירה ואימצנו כלב מסוג קוקר ספאנייל אנגלי מעמותה מוכרת. הכלב (ריצ'י) בן 10-11 חודשים ונאמר לנו שהוא נמסר ע"י משפחה שבה הילדים 'התעללו' בו ולא חינכו אותו כראוי. אין לנו מידע נוסף בנוגע לרמת ההתעללות. הכנסנו אותו לביתנו לפני כשבוע ויצרנו לו את המקום האישי שלו. ריצ'י עבר סירוס לאחרונה ועל ראשו מולבשת 'אליזבת' למניעת ליקוק התפרים.

    אנחנו מבחינים בבעיה התנהגותית המופנית רק כלפי הילית.
    אני (אלירן) הצלחתי להגיע איתו למצב שבו הוא מקשיב לי ועושה כל מה שאני מבקש. לרוב, הוא נצמד אליי והולך אחרי לכל מקום גם בתוך הבית.
    לצערנו, המצב אינו כך עם הילית. ההתנהגות שלו עם הילית אינה עקבית כשלעיתים הוא ממש מתחבר אליה ונותן לה ללטף אותו אך לרוב הוא מגרגר עליה כשהיא מנסה לתת לו פקודות ולשחק איתו ואפילו בעת שמנסה ללטף אותו.
    הגרגור מתעצם לנביחות וכבר הופך לניסיון לנשוך!
    זה באמת לא פשוט להבין את מקור הבעיה ההתנהגותית שלו כלפי הילית כי הוא דיי מקשיב לה כשהיא נותנת לו הוראות ואפילו מנסה 'להתפייס' איתה כשמתקרב אליה ומתחכך בה.
    הוא לרוב מגרגר כשמתקרבים אליו בזמן האוכל.

    הכלב טוב לכאורה ואנחנו ממש מתחילים להיקשר אליו. הוא יודע לשבת ולתת יד גם להילית.
    אך יש הרגשה באוויר של 'התהפכות' הכלב לתוקפנות כלפינו ואנחנו עדיין לא סומכים עליו.

    ריצ'י מסתדר עם כלבים אחרים ועל חלק מהאנשים הוא נובח ומפחד ולחלקם נותן ללטפו.

    אנחנו רוצים כלב שמח, נעים ורגוע שאנחנו יכולים לסמוך עליו.

    נעריך את זה מאוד אם תוכל לתת לנו עצות וטיפים לצעדים הנכונים לטיפול בבעיה זו.
    מה צריך לעשות בזמן שהכלב מגרגר על הילית? גם בזמן האוכל?

    בתודה מראש,

    אלירן והילית

  7. אלירן והילית,
    חשוב לא לקחת את היחס להילית בצורה אישית. יש להניח שהיחס קשור להיסטוריה שלו. ייתכן וההתעללות באה דווקא מצדם של ילדים ואולי גם האמא בבית הקודם ודווקא עם האבא היה לו נעים. לא כתבתם כמה זמן הוא אצלכם אבל יש סיכוי טוב שבמידה ותרכשו את אמונו היחס שלו כלפי הילית ישתנה. כמה כללים חשובים:
    1. תתיחסו לשפת הגוף שלו בכבוד. זו הדרך שלו לתקשר איתנו. במידה והוא מראה לחץ, אי נוחות, גירגור וכו' – אל תיכפו את עצמכם עליו. תנו לו את המרחב שלו.
    2. תנסו לתת לו ליזום מגע וקשר עם אנשים שמהם הוא חושש (הילית אבל אולי עוד אנשים שהוא פוגש) ותתגמלו אותו המון על זה שהוא ניגש לאנשים. למשל לתת לו את האוכל שלו מהידיים שלכם (במידה והוא מסכים) עוזר מאוד.
    3. במידה ואתם לא רואים שיפור בזמן הקרוב ממליץ לכם להזמין איש מקצוע שיראה את ריצ'י וידריך אתכם בצורה יותר פרטנית איך ועל מה לעבוד.

    כל הכבוד על האימוץ,

    בהצלחה,

    אלון

  8. שלום אלון
    לפני חמישה ימים לקחנו גורה בת 4 חוד מאישה שאימצה אותה בגיל חודש
    כנעני מעורב בלברדור
    מההתחלה לא נתנה בנו אמון, קיוויתי שישתפר.
    הבעיה הגדולה היא שהכלבה אובססיבית לקולר שלה, אי אפשר לגעת בו ולכן היא נושכת
    היא לא יודעת להירגע וכל הזמן מתזזת.
    יודעת לבוא, לשבת ולעשות את צרכיה
    כשאנחנו בעבודה היא מסתובבת לבד במשק
    הרבה נובחת על השכנים והם מאוד מתעצבנים מכך עד כדי איומים להרוג אותה…
    אני קצת מיואשת, לא מצליחה ללמד אותה שום דבר, נראה שהיא לא סומכת עליי בכלל
    ממה להתחיל?
    הילדים מפחדים ממנה כי היא קופצת, אבל מוליכים אותה ברצועה.
    ממש אשמח לעזרתך אני לא רוצה למסור אותה. תודה

  9. שיר,
    לדעתי כדאי להזמין איש/אשת מקצוע הביתה שיראה את הגורה ואתכם וידריך אתכם איך לשפר את המצב. באם תשלחי לי בפרטי אשמח להמליץ לך על מאלף/מאלפת באזור מגוריך.
    בהצלחה,
    אלון

  10. שלום אלון יש לנו גורה בת חצי שנה אימצנו אותה מעמותה לאחר שחוותה התעללות ומשפחה שלקחה אותה החזירה אותה אנחנו מאוד אוהבים אותה קונים לה הרבה צעצועים אבל היא לא מפסיקה לנשוך עולה על ספות ניסינו את כל הדרכים גם לכעוס גם ללטף ולא עוזר האםמיש עוד דרך?

  11. נוי,
    במידה וקראתם את המאמר שלי חגבי נשיכות גורים ולא הסתדרתם – אני ממליץ להזמין מאלף/מאלפת למפגש על מנת לעזור לכם בכל מה שקשה.
    ברכות על האימוץ,
    אלון

 Leave a Reply

(נדרש)

(נדרש)