ינו 272015
 

ובכן הבאתם גור/כלב חדש הביתה או יש לכם כלב שמגלה התנהגויות לא רצויות.  בניגוד לעבר, היום יש אין סוף מאמרים/פורומים וחומר זמין באינטרנט שדן כמעט בכל אספקט של גידול וחינוך כלב. מצד אחד זה מעולה כיון שהרבה מהחומר מצוין ומאוד עוזר. מצד שני הרבה פעמים קורה שמרוב עצות ומאמרים אתם "הולכים לאיבוד" ולא מצליחים להבדיל בין עיקר לטפל ולפעמים יש גם הנחיות סותרות. כמו כן לכל כלב ולכל משפחה "סיפור" שונה ותוכנית האילוף חייבת להיות מותאמת הן לכלב והן למשפחה. החלטתם לבחור איש מקצוע שיעזור לכם באילוף/חינוך כלבכם ועכשיו ניצבת בפניכם משימה לא פשוטה – איך לבחור מאלף.

בחירת מאלף היא ההחלטה המשמעותית ביותר שתקבלו לגבי איכות החיים שלכם ושל כלבכם ולכן חשוב לקבל החלטה כמה שיותר מושכלת. במאמר זה אנסה לעשות קצת סדר בבלאגן ולעזור לכם לקחת בחשבון מה חשוב ומה פחות חשוב.

1) שיטת האילוף

כמו חיפוש כל בעל מקצוע מה שאנו מחפשים זו אמינות, מקצוענות, יושר, אחריות ומחיר הוגן. בנוסף מה שמיחד את תחום האילוף הוא שיש גישות שונות שבהם משתמשים מאלפים:

אילוף קלאסי: נקרא קלאסי כיון שכך עבדו כל המאלפים בעבר. האילוף מבוסס על שילוב של חיזוקים חיוביים, ענישה, שימוש באביזרים שלא נעימים לכלב כמו: קולר חנק, קולר דוקרנים, קולר אלקטרוני.

אילוף ללא כפיה: נקרא בפי העם גם אילוף חיובי אבל ללא כפיה הוא שם יותר מתאים. בשיטה זו המאלף עובד בעיקר עם חיזוקים חיוביים (מזון/משחק/מגע) ללא צורך בהפחדה, עימותים, אלימות מילולית/ פיזית, שליטה או כפייה בכל דרך. העיקרון המנחה שיטה זו היא לתגמל את הכלב על התנהגות טובה על מנת להגדיל את הסבירות שהיא תחזור על עצמה ומצד שני להתעלם/לנתב התנהגויות לא רצויות על מנת שלא יחזרו.

כמובן שהחלוקה מאוד גסה ויש עוד חלוקות משנה. כפי שפעם היו משתמשים גם באלימות בחינוך ילדים והיום זה כבר כמעט לא קיים כך גם בעולם הכלבים המעבר הוא מאילוף קלאסי לאילוף ללא כפייה כאשר כל מאלף בוחר איפה הוא נמצא על הסקאלה.

לכן השאלה הראשונה שאתם צריכים לשאול את המאלף היא באיזה שיטות הוא משתמש. ברוב המקרים אפשר לראות זאת כבר מהאתר/דף הפייסבוק של המאלף.

2) הכשרה פורמלית 

לצערי אין בארץ שום גוף המפקח על הכשרת המאלפים. כל אחד יכול להכריז על עצמו "אני מאלף". מעבר לכך, כל אחד יכול להקים בית ספר להכשרת מאלפים. יש חשיבות רבה לכך שלמאלף יש הכשרה מסודרת באחד מבית ספר בעל מוניטין להכשרת מאלפים. כמו כן, רוב מאלפי הכלבים ממשיכים בהשתלמויות ולימודים גם לאחר שהוכשרו כמאלפים ויש חשיבות רבה שמאלף יתעדכן וילמד גם לאחר שהחל לעבוד כמאלף.

3) ניסיון

מעבר להכשרה הפורמלית, מאלף לומד מכל כלב/משפחה וככל שהמאלף בעל יותר ניסיון הידע שלו גדל. אסור להתבלבל בין ותק לניסיון. יכול להיות מאלף שהוכשר לפני הרבה שנים אבל לא אילף כלבים רבים לעומת מאלף בעל שנים בודדות של ותק שעבד עם המון כלבים. מעבר לניסיון כללי תשאלו את המאלף לגבי ניסיונו בתחום בו אתם מתענינים. לדוגמא במידה וכלבכם מגלה תוקפנות תשאלו אותו לגבי ניסיונו בתחום.

4) המלצות

המלצות של לקוחות הן דבר חשוב ביותר. אל תסתפקו בהמלצות כתובות באתר המאלף אלא בקשו חוות דעת בלתי אמצעית באמצעות רשתות חברתיות/פורומים. כמו כן אל תהססו לבקש מהמאלף מספר שמות של לקוחות עבר שיכולות להמליץ עליו. שוב, עדיף דוגמאות לאילופים של כלבים הדומים מבחינת בעיות ההתנהגות לכלבכם. שאלו את הממליצים על האמינות, היושר והמקצועיות של המאלף.

5) סוג האילוף

יש סוגים שונים של אילוף. ראו מאמר אפשרויות אילוף לסקירה של סוגי האילוף. רוב המאלפים מתמקדים באפשרות אחת או שניים. לדוגמא: ישנם מאלפים שמאלפים רק אצלהם בפנסיון מה שאומר שהאילוף יתבצע בפנסיון והכלב ינותק מביתו בתקופת האילוף. זה לא תמיד מתאים. מצד שני יש אילופים שהניתוק מהבית ומגע עם כלבים אחרים יכול להועיל.

6) מידת התמיכה של המאלף

חשוב מאוד שיהיה קשר רציף עם המאלף תוך כדי תהליך האילוף וגם אחרי שהוא נגמר.  בדיוק כמו שיש לכם וטרינר שאתם סומכים עליו בכל עיניין בריאותי שקשור לכל כך המאלף יהיה הכתובת לכל שאלה שקשורה להתנהגות/סדר יום של הכלב. חשוב שיהיו לכם ערוצי תקשורת (טלפון/מייל/פייסבוק,ווטסאפ) פתוחים למאלף.  כמו כן חשוב שהמאלף יספק לכם חומרי עזר תוך כדי תהליך האילוף שיעשירו ויעזרו לכם לעבודתכם עם הכלב.

7) מחיר

לא במקרה סעיף המחיר מופיע אחרון. בניגוד לקניה של מוצר חשמל שבה השוואת המחיר נמצאת גבוהה בסדר העדיפויות, כשמדובר בשרות המדד הוא לא המחיר אלא היחס תמורה/מחיר. איש מקצוע טוב שיהפוך את איכות החיים שלכם וכלבכם לטוב יותר ויהיה זמין גם כשהתהליך מסתיים שווה את הכסף אשר הוא דורש.  אם הוא אדם הגון אז המחיר אשר ידרוש גם הוא יהיה הגון. הזהרו ממאלפים שאומרים לכם כמה יעלה התהליך/כמה שיעורים תצטרכו מבלי שבא אליכם הביתה ופגש את הכלב והמשפחה. זה מצביע על חוסר מקצועיות. היזהרו ממאלף שלוקח מחיר זול ממחיר השוק לשיעור, מה שקובע זה מחיר התהליך ולא מחיר השיעור.

 Leave a Reply

(נדרש)

(נדרש)